سرویس سیاست مشرق - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی به ایران خودرو رفت و در مراسمی که «آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸» نامگذاری شده بود، سخنرانی کرد.
روحانی در آن روز گفت: این اولین بار است که در صنعت خودرو وارد رقابت جهانی میشویم به طوری که ۳۰ درصد خودروهایی که در اینجا به تولید نهایی میرسد به دیگر کشورهای جهان، صادر خواهد شد و خودرویی که امروز در اختیار مردم ایران قرار میگیرد، ۱.۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است. [۱]
وعده صادرات ۳۰ درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران، یکی از وعدههای برجامی بود که از سال ۱۳۹۴ سر داده شد.
درباره سرنوشت وعدههای روحانی بیشتر بخوانید:
روحانی گفت: صادرات به ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد/ آمار گمرک: رشد منفی داشتهایم
روحانی: در تولید بنزین خودکفا شدیم/ زنگنه: دروغ گفتند که خود کفا شدیم+ سند
در بهمن ۱۳۹۴ که در جریان سفر روحانی به فرانسه، قرارداد مونتاژ محصولات پژو در ایران امضا شد، مسئولان دولتی در واکنش به انتقادات مردم و کارشناسان درباره علت تنزل صنعت خودروسازی ایران به مونتاژ محصولات فرانسوی، اینطور پاسخ میدادند که در قراردادهای جدید تعهدات محکمی از فرانسویها گرفته شده تا اولاً محصولات خود را با حداقل ۴۰ درصد استفاده از قطعات ایرانی، تولید کنند و ضمناً ۳۰ درصد محصولات مونتاژی در ایران را به کشورهای منطقه صادر کنند.
سخنان روحانی در ۱۲ اردیبهشت امسال در مراسم آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ نیز بر مبنای همان وعدهها بود.
* بازخوانی
بازخوانی تیترها و مطالبی که رسانههای اصلاحطلب درباره آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ استفاده کردند، قابل تأمل است.
"به عنوان مثال، روزنامه اعتماد ۱۳ اردیبهشت نوشت:
بالاخره بعد از دو بار تعویق زمان رونمایی و تولید انبوه خودرویی که قرار است نشانه بارز اجرایی شدن لغو تحریمها در صنعت خودروسازی باشد، روز گذشته حسن روحانی به کیلومتر چهارده جاده مخصوص رفت تا از دو محصول جدید ایران خودرو رونمایی کند. روحانی در حالی به جمع آبیپوشان رفت که پیش از این شایبه انتخاباتی بودن این رونمایی موجب شده بود تا زمان رونمایی از این خط تولیدها به زمانی دیگر موکول شود اما گویا بازار تشنه خودرویی کشور مسوولان را متقاعد کرد تا با رونمایی از این محصول با در نظر گرفتن همه حاشیههای احتمالی محصولات تازه خود را روانه بازار کنند.
به نظر میرسد با رونمایی رسمی آبیپوشان از تولید انبوه دو خودروی جدیدشان باید منتظر تکان خوردن بازار فروش خودرو در کشور باشیم. هرچند ایران خودرو، تولید انبوه خودروی ۲۰۰۸ خود که ثمرهای ازتوافق برجام است را پیش از نوروز استارت زد و به گفته معتمدی، مدیرعامل ایکاپ تولید خودروهای پژو ۲۰۰۸ از امروز وارد فاز پیش فروش و عرضه میشود.
شاید همین تعویقها هم موجب شد تا برند جدید پژو که قرار است با کمی تأخیر در ایران و فرانسه تولید شود مورد توجه خاص خودروسواران ایرانی قرار بگیرد و هنوز نیامده، متقاضیان خرید آن صف بکشند. قراراست پژو ۲۰۰۸ آبیپوشان در محدوده قیمتی ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که همین محدوده قیمت هم در افزایش تقاضا مؤثر بوده اما تنها جای خالی در این قرارداد آپشنبندی این خودرو است که مشخص نیست دقیقاً این محدوده قیمتی را تا چه حد افزایش خواهد داد. "[۲]
* آمار اشتباه روحانی
سخنانی که روحانی درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح کرد، کاملاً اشتباه بود. او گفت: خودرویی که اکنون در اختیار مردم ایران قرار میگیرد، ۱.۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است.
این در حالی است که پژو ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده بود و مشخص نشد چه کسی اطلاعات غلط به روحانی داده بود.
صادرات ۳۰ درصد پژو ۲۰۰۸ تولیدی ایران به خارج که روحانی روی آن مانور کرد نیز از ابتدا مشخص بود که یک ترفند تبلیغاتی است و هیچگاه محقق نخواهد شد زیرا قیمت مدلهای فرانسوی همین محصول به مراتب کمتر از قیمت آن در داخل ایران است و مشخص است هیچ کشوری در جهان پیدا نمیشود پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با قیمت بالاتر به پژو ۲۰۰۸ تولیدی فرانسه و با قیمت کمتر، ترجیح دهد.
شعار تبلیغی دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح بود، داخلیسازی ۴۰ درصدی آن بود که به گفته قطعهسازان داخلی اکنون فقط رنگ بدنه این خودرو در داخل انجام میشود.
نکته دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح است، این است که ۱۲ اردیبهشت مسئولان دولتی اعلام کردند عرضه پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان و به زودی شروع خواهد شد. اما اکنون که در روزهای پایانی سال ۹۶ نزدیک میشویم آن وعدهها به اینجا رسیده که قیمت این محصول مونتاژی به بالای ۱۰۰ میلیون رسیده و به اکثر افرادی که آن را پیش خرید کردهاند، هنوز تحویل داده نشده است.
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت نیز همین هفته در خصوص وضعیت تولید پژو ۲۰۰۸ نیز با اشاره به تولید ۲۲۰۰ دستگاه از این خودرو گفت: تولید این خودرو از برنامه عقب است ولی قرار است سال آینده به تولید روزانه ۱۲۰ دستگاه و در نهایت ۱۶۰ دستگاه برسیم. به گفته صالحی نیا میزان داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر ۲۲ درصد است.